Digital markedsføring……det er vel sosiale medier og sånt det?
Dette hører jeg ofte når jeg snakker med folk jeg kjenner om at jeg studerer digital markedsføring.
Ja da, det er helt sant at sosiale medier er en av kanalene som benyttes i digital markedsføring, men sannheten er jo at sosiale medier som for eksempel Instagram, Facebook, Snapchat, Tik Tok og LinkeIn bare er en liten del av hva digital markedsføring egentlig dreier seg om.
Lederne forstår ofte ikke hva det dreier seg om, og da heller ikke viktigheten
Det at jeg har med meg en god erfaring fra næringslivet som leder og del av ei ledergruppe bidrar til at jeg har sett fra innsiden at mange bedrifter rett og slett ikke forstår hva faget dreier seg om. Da forstår de heller ikke viktigheten av å benytte seg av mulighetene for å nå effektivt ut til sin målgruppe. Kanskje dette gjelder deg? Eller kanskje du kjenner noen som burde tatt dette mer på alvor?
Digital markedsføring har blitt en utrolig viktig, og ofte nødvendig del av hvordan en bedrift kan nå ut til sin målgruppe. Du kan være ganske sikker på at en stor del av konkurrentene dine benytter seg av digital markedsføring i større eller mindre grad.
Har du da råd til å la være?
Men hva er da egentlig digital markedsføring?
I dette innlegget skal jeg prøve å gi en kort forklaring som kan være oppklarende om du ikke har den helt store kunnskapen om faget.
En mye brukt definisjon av digital markedsføring er denne:
«Digital markedsføring er et samlebegrep på all markedsføring som foregår på elektroniske enheter»
Digital markedsføring har i dag større og større betydning i den totale markedsmiksen en bedrift benytter seg av, enten som en erstatning for tradisjonell markedsføring eller ofte i kombinasjon.
Markedsføring har alltid handlet om treffe rett målgruppe på rett sted, til rett tid og med et budskap formet slik at målgruppen utfører ønsket handling. Den ønskede handlingen kan for eksempel være å få kunden til å kjøpe ditt produkt.
Vi vet hvor lett tilgjengelig internett er, og at antall brukere av internett fortsatt er økende. Internett har drastisk forandret forbrukernes handlevaner og tradisjonell markedsføring har med dette blitt mindre effektivt enn det var tidligere. Via digital markedsføring kan vi i større grad nå ut til akkurat vår målgruppe med et budskap som er spisset til nettopp disse.
Kort oppsummert kan vi si at digital markedsføring er all markedsføring som er gjort på eller via internett.
Hvordan drive med digital markedsføring og i hvilke kanaler?
Vi vet nå hva som ligger i begrepet digital markedsføring. Men internett er stort og det er MANGE kanaler og strategier vi kan benytte oss av for å nå ut til vår målgruppe. Hvilken strategi vi skal benytte og hvilke kanaler er det dessverre ingen god fasit på, det kommer helt ann på hvem målgruppen din egentlig er. Noen av disse kan være:
- Søkemotoroptimalisering (SEO)
- Søkemotormarkedsføring (SEM)
- Sosiale medier (SoMe)
- Pay Per Click (PPC)
- Inbound markedsføring
- E-postmarkedsføring (for eksempel nyhetsbrev)
- Innholdsmarkedsføring
- Native advertising (reklameannonse utkledd som journalistisk artikkel)
Det er vanskelig, om ikke umulig å gi et godt svar på hvilken kombinasjon av kanaler du bør benytte deg av i din digitale markedsføring. Hvilke kanaler bør du benytte og hvor bør du legge hvor stor andel av det totale markedsføringsbudsjettet? Det finnes uendelig mange svar på dette spørsmålet og det som fungerer for en bedrift kan være helt feil for en annen. Rett svar er nesten alltid «det kommer ann på……..»
Har du kanskje en god formel til meg? Da vil jeg veldig gjerne høre 🙂
Fordeler ved digital markedsføring
Fordelene ved digital markedsføring er mange. Noen av fordelene kan være:
- digital markedsføring er kostnadseffektivt
- du kan nå ut til nøyaktig det publikumet du ønsker
- du kan enkelt justere budskap/innhold til forskjellige målgrupper
- resultatene kan måles
- tiltakene kan justeres kontinuerlig i forhold til hvilke tiltak som fører til konverteringer
Jeg skal komme nærmere inn på noen av disse fordelene hvorfor i et senere innlegg på bloggen. Om du vil vite litt mer med en gang har Hubspot har også skrevet litt om dette her.
Godt innhold er alltid kjernen
Det eneste som er helt sikkert er at godt innhold som føles nyttig for kunden er det viktigste for å klare å nå ut til nettopp din idealkunde. Hvilke problemer kan du løse for kunden? Hva slags informasjon leter din kunde etter? Vet du dette har du et godt utgangspunkt for å skape godt og verdifullt innhold som engasjerer.
Husk å ha kunden i fokus. Kunden er ikke så opptatt av at du skryter av deg selv, men mer opptatt av hva du kan gjøre for kunden. Klarer du å skape tillit og har en løsning på kundens problem, da har du kommet langt.
Hva som er godt innhold og hvordan skape dette skal jeg komme tilbake til i et senere innlegg, det er et stort tema.
Hva nå?
Forhåpentligvis har du nå forstått det helt grunnleggende av hva digital markedsføring er. Du har kanskje også skjønt at bedriften din kunne hatt stor nytte av å ta dette aktivt i bruk. Men hva skal du gjøre nå tenker du kanskje?
Har du liten kunnskap vil jeg råde deg til å få hjelp av noen som kan dette. Det er vanskelig å drive god digital markedsføring (eller markedsføring generelt) om bedriften din ikke har kompetansen in-house. Det at du forstår hovedpunktene i hva faget dreier seg om og viktigheten av hva det kan gjøre for din bedrift gjør at du har et fortrinn fremfor de som overser dette. Kompetansen kan du leie inn for eksempel via et godt byrå.
Håper du ble litt klokere 🙂 Lykke til!
Har du noen kommentarer eller innspill så blir jeg veldig glad for å høre.

0 kommentarer