KPI betyr Key Performance Indicator
Hva er KPI?
En KPI skal fortelle hvilke faktorer du skal bruke for å måle effekten av markedsaktiviteter, for eksempel en bestemt kampanje – var den suksess eller total fiasko?
Markedsaktivitetene skal støtte de overordnede forretningsmålene, så KPI må også settes med bakgrunn i disse.
Eksempler på KPI
Som nevnt settes KPIene med utgangspunkt i forretningsmålene, og det er derfor veldig forskjellig hva en bedrift vil mene er gode resultater av markedsføringen og de spesifikke kampanjene. Under har jeg listet opp noen eksempler på hva som kan være en god KPI.
Markedsføringsmål
- Konverteringsrate
- Antall leads
- Kvaliteten av leads
- Besøkende på nettsiden
- Organisk plassering på Google
Salgsmål
- Konverteringsrate
- Antall salg
- Omsetning
- Gjennomsnittlig kjøpssum
Kundetilfredshet
- Brukertilfredshet
- Tiden det tar å utføre en handling (feks et kjøp eller en påmelding)
- Bounce rate på landingsside
- Lesetid på en side
For å kunne bruke KPI til effektiv måling av resultatene av markedsføringen er det en viktig forutsetning – MÅLBARHET
En god regel for å sette mål er SMART-regelen
- Specific
- Measurable
- Achievable
- Relevant
- Time bound
Fordelen ved å bruke KPI
Når du har bestemt deg for hvilke KPI er som er viktig for ditt selskap er det mye enklere å planlegge markedsaktivitetene. Du vet da at alle markedsaktivitetene i hovedsak skal nå de bestemte målene, aktiviteter som ikke bidrar til dette bør prioriteres vekk eller i det minste ha lavere prioritet.
OG HUSK – ikke ha for mange KPIer
Måle og justere tiltakene
Med gode KPIer har du viktige forutsetninger for å måle om markedsaktivitetene treffer målgruppa eller ikke.
Det kan være en god idé å A/B teste annonser og landingssider for å se hvilke som har best effekt. Du kan da enkelt justere tiltakene underveis, kanskje kan en liten tekstendring, en annen CTA, video i stedet for bilde, et annet bilde osv ha en en helt annen suksessrate. Dette er også viktig læring å ha med seg inn i kommende aktiviteter.
Vi kan nøyaktig måle effekten og uføre akkurat de aktivitetene som har best suksess, på den måten som treffer målgruppa best, slik at de utfører ønsket handling. Det er nettopp dette som er en av de viktigste grunnene til at digital markedsføring er kostnadseffektiv.
Men har du ikke satt KPIer vet du altså ikke hvilke faktorer du skal måle for å finne suksessraten. Da blir ofte den digitale markedsføringen «på sparket», uten mål og mening og gir deg nok ikke de resultatene du skulle ønske. Markedsføringen MÅ ha et mål for å ha effekt.
Hvilke KPIer vil du bruke eller bruker du allerede?
0 kommentarer